DeCoInter – Decarbonisation of Maritime Sector and its Impact on Green Energy Transition/ Dekarbonizacja sektora morskiego i jej wpływ na zieloną transformację energetyczną
Priorytet: Zrównoważony Południowy Bałtyk – promowanie zrównoważonego rozwoju oraz niebieskiej i zielonej gospodarki
Całkowity budżet projektu: 2 134 730 EUR (współfinansowanie ze środków EFRR: 1 707 784 EUR)
	
	Działania obejmują Polskę, Litwę, Szwecję, Danię i Niemcy – kładąc nacisk na współpracę transgraniczną w regionie Południowego Bałtyku.
Beneficjenci:
- Zarządy portów i operatorzy
 - Samorządy lokalne i firmy logistyczne
 - Podmioty sektora energetycznego
 - Środowisko akademickie i studenci
 - Decydenci regionalni i klastry innowacji
 
Cel projektu:
Głównym celem projektu DeCoInter jest umożliwienie portom regionu Południowego Bałtyku przewodzenie zielonej transformacji sektora morskiego i transportowego. Projekt uwzględnia zarówno aspekty podaży, jak i popytu w systemie energetycznym, zapewniając gotowość techniczną, strategiczne dostosowanie i koordynację regionalną.
Cele szczegółowe:
- opracowanie ram metodologicznych dla strategii transformacji energetycznej portów morskich, w tym określenie priorytetów infrastrukturalnych i kierunku rozwoju polityki,
 - stworzenie modelu rozwoju łańcucha wartości paliw ekologicznych, obejmującego produkcję, transport, dystrybucję i zużycie,
 - podniesienie świadomości na temat technologii niskoemisyjnych, efektywności energetycznej i ram regulacyjnych wśród interesariuszy portowych,
 - projektowanie i pilotaż narzędzi cyfrowych wspierających podejmowanie decyzji związanych z inwestycjami i redukcją emisji,
 - promowanie współpracy międzysektorowej i transgranicznej między organami publicznymi, operatorami portów, uniwersytetami i sektorem energetycznym,
 - realizacja ukierunkowanych programów edukacyjnych i szkoleniowych dla studentów i specjalistów w dziedzinie logistyki morskiej i energii odnawialnej.
 
Zakładane rezultaty projektu:
- cyfrowe narzędzie do mapowania i ustalania priorytetów, które będzie służyć jako przewodnik przy planowaniu transformacji energetycznej w portach morskich,
 - metodologia opracowywania kompleksowych strategii transformacji energetycznej dla portów morskich,
 - model scenariuszowy dla łańcucha wartości ekologicznych paliw, który będzie wspierać strategiczne podejmowanie decyzji,
 - moduły wdrożeniowe przetestowane w wybranych portach pilotażowych, w tym rozwiązania dotyczące obsługi paliw alternatywnych, infrastruktury energetycznej i procedur operacyjnych,
 - programy edukacyjne i szkoleniowe dostosowane do potrzeb studentów i interesariuszy sektora morskiego,
 - utworzenie Regionalnego Klastra Transformacji Energetycznej Portów Morskich (RCSET), platformy współpracy mającej na celu wspieranie wymiany wiedzy i długoterminowego wpływu.
 
Partnerzy projektu:
- The Association of Polish Regions of the Baltic Adriatic Transport Corridor (Lead Partner) – www.bac.pl
 - Szczecin and Świnoujście Seaports Authority S.A. – www.port.szczecin.pl
 - Klaipeda Science and Technology Park (LT) – www.kmtp.lt
 - Gdynia Maritime University – www.umg.edu.pl
 - Motus Foundation – www.motusfoundation.com
 - Blekinge Institute of Technology (SE) – www.bth.se
 - Port of Roenne (DK) – www.portofroenne.com
 - CPL Competence in Ports and Logistics GmbH (DE) – www.c-pl.de
 - Klaipeda State Seaport Authority (LT) – www.portofklaipeda.lt
 
