Charakterystyka
"Dar Młodzieży” – żaglowiec szkoleniowy
Właściciel/armator - Uniwersytet Morski w Gdyni
Typ - trzymasztowa fregata
Zbudowany w Stoczni Gdańskiej im. Lenina - symbol stoczniowy B 95/1
| 
				 Port macierzysty  | 
			
				 Gdynia  | 
		
| 
				 Wodowanie  | 
			
				 12.11. 1981 r.  | 
		
| 
				 Podniesienie bandery  | 
			4.07.1982 r. | 
| 
				 Znak wywoławczy:  | 
			
				 SQLZ  | 
		
| 
				 Długość całkowita z bukszprytem  | 
			
				 108,815 m  | 
		
| 
				 Długość kadłuba  | 
			94,8 m | 
| 
				 Długość między pionami  | 
			
				 79,4 m  | 
		
| 
				 Szerokość na wręgach  | 
			
				 14,0 m  | 
		
| 
				 Zanurzenie maks.  | 
			
				 6,87 m  | 
		
| 
				 Powierzchnia ożaglowania podstawowego  | 
			
				 3015 m kw.  | 
		
| 
				 Wysokość masztów  | 
			
				 fok 49,5m; grot 49,5m; krojc 46,5m  | 
		
| 
				 Pojemność brutto  | 
			
				 2255 GT  | 
		
| 
				 Pojemność netto  | 
			
				 663 NT  | 
		
| 
				 Wyporność  | 
			
				 2946 t  | 
		
| 
				 Prędkość pod żaglami  | 
			
				 
					największy dzienny przebieg: 264.7  Mm  | 
		
| 
				 Silnik główny  | 
			
				 Cegielski-Sulzer typ 8 AL 20/24; 2x750 KM (552 kW)  | 
		
| 
				 Ster strumieniowy  | 
			VB-1100 type, Verhaar Omega BV - 250 kW | 
| 
				 Prędkość pod silnikiem  | 
			
				 prędk.ekonom.: 9 w; prędk. maks.: 12 w  | 
		
| 
				 Załoga stała  | 
			
				 32  | 
		
| 
				 Praktykanci  | 
			
				 130+6  | 
		
Schematy olinowania ruchomego znajdują się tutaj:
1. Fokmaszt
2. Grotmaszt
3. Krojcmaszt
Drzewca i ożaglowanie - schematy z opracowania: Bogusław Sadkowski, Poradnik obsługi ożaglowania "Daru Młodzieży", Gdynia 2005.
3. Żagle rejowe na przykładzie fokmasztu
